A GÉPJÁRMŰMOTOROK SZERKEZETI EGYSÉGEINEK ANYAGA
Nedves hengerhüvely anyaga:
perl
ites szövetszerkezetű öntöttvas
Száraz hengerhüvely anyaga:
krómmal és nikkellel ötvözött ausztenites acél.
Hengerfej anyaga:
perlites öntöttvas vagy sziliciumöntvény
Szelepülés anyaga:
ötvözött vasöntvény, különlegesen ötvözött acél.
Dugattyú anyaga:
könnyűfémötvözet, nagy ford
ulatszámú motorok dugattyúit
vasöntvényből vagy modifikált öntvényből készítik.
Dugattyúgyűrű anyaga:
ötvözött szürkeöntvény, gömbgrafitos öntöttvas
Dugattyúcsapszeg anyaga:
kis karbontartalmú, cementálható vagy nitrálható
króm-nikkel acél
Hajtórúd anyaga:
ötvözetlen vagy ötvözött acél, kö
nnyűfém ötvözet,
öntöttvas, öntött acél.
Forgattyústengely anyaga:
közepes széntartalmú ötvözött szerkezeti acél vagy gömbgrafitos öntöttvas
Forgattyústengely-csapágyak anyaga:
négyütemű Otto-motoroknál: a csapágycsésze fehérfém bélés
Diesel-motoroknál: ólombronz bélés (gyakran többrétegű)
Forgattyústengely-csapágyak cspágycsészéinek anyaga:
kis-közepes karbontartalmú
1,5...3,5 mm vastag acéllemezből sajtolják.
Lendítőkerék anyaga:
lemezgrafitos vagy gömbgrafitos vasöntvény.
100 m/s kerületi sebesség fölött ötvözött acélból készítik.
Vezérműtengely anyaga:
betétben edzhető kis vagy közepes karbontartalm
ú ötvözött
vagy ötvözetlen acél. Ötvözőanyag króm-nikkel vagy króm-vanadium.
Szelepemelő anyaga:
kéregedzett bütyökfelület és öntöttvas szelepemelő tányérfelület
Szelep anyaga:
ötvözött, hőálló acél.
Szeleprugó anyaga:
közepes karbon-, nagyobb mangán-, sziliciumtartalmú és
nikkellel ötvözött, különleges rugóacél.
vissza a tartalomjegyzékhez