A négyütemü Diesel motor működése és keverékképzési eljárásai

Szívás: A dugattyú a felső holtpontból az alsó holtpont felé mozog. A motor a nyitott szívószelepen keresztül tiszta levegőt szív be. A beszivótt levegő hőmérséklete 70...100 celsius fok

Sűrítés: A beszívott levegőt a dugattyú összesűríti, miközben az alsó holtpontból halad a felső holtpont felé. A sűritési arány 14:1...22:1.

A nyomás 30...55 bar-ra növekszik, a levegő hőmérséklete 700...900 celsius fokra.

Terjeszkedés: Mind a szívó-, mind a kipufogószelep zárva van. Röviddel a felső holtpont elött a tüzelőanyagot finoman beporlasztják, a hengerbe, amely a forró levegőtől elpárolog és önmagától meggyullad. Égéskor a nyomás 60...80 bar-ra növekedik, a hőmérséklet 2000...2500 celsius fok lesz. Ez a nyomás viszi a dugattyút az alsó holtpont felé. Ez az egyetlen munkavégző ütem.

Kipufogás: Röviddel az alsó holtpont elött kinyit a kipufogószelep, az égéstermékek nagy sebességgel kiáramlanak a hengerből. A kipufogógáz hőmérséklete üresjáratban 200...300 celsius fok, teljes terhelésnél 500...600 celsius fok hőmérsékletű.

A maradék gázokat a felfelé haladó dugattyú tolja ki maga elött, miközben a felső holtpont felé halad.

Keverékképzési eljárások:

Common Rail befecskendező rendszer: A közös gyűjtőcsőben szabályozott nyomás uralkodik és ezt használják fel az egyes hengerekbe történő befecskendezés tápnyomásaként. A befecskendezési nyomást egy nagynyomású szivattyú állítja elő, amelyhez egy előszivattyú szállítja a gázolajat. A nagynyomású szivattyú a közös elosztóvezetékbe juttatja a tüzelőanyagot, amelyre valamennyi henger elektromágneses befecskendező szelepe csatlakozik. A nyitási időtartam és az elosztóvezetékben levő nyomás meghatározza a motorba jutó gázolajdózis nagyságát.A nagynyomású szivattyú szabályozása a szívóoldal fojtásával történik. A szállításvégző szelep (PCV)segítségével adott esetben a felesleges gázolajmennyiség a szívóoldalra visszavezethető .

vissza a tartalomjegyzékhez