Fékek
A fékszerkezet rendeltetése: a gépkocsit a legrövidebb úton vagy a kivánt helyen megállásra kényszerítse. Két egymástó különálló fékkörrel építik ki a gépkocsi fékrendszerét. Egy gépkocsiban üzemi fék, illetve egy kézifék van.
Fékek csoportosítása:
Szerkezeti kialakítás szerint:
Fékmunkahenger felépítése és működése:
A fékhengerben két alumíniumdugattyú van, amiktől befelé két gumidugattyú van. A fékpedál lenyomásakor a főfékhengerből kiszorított fékfolyadék a fékcsövökön keresztül érkezik a munkahengerbe. A nyomás alatt álló fékfolyadék a dugattyúkat széttolja. Fékezéskor a dugattyúk nyomóerejét nyomótüskék adják át a fékpofáknak. A dugattyúk a fékpofákat a fékdob belső falához szorítja. Ha a fékpedált felengedtük, megszűnik a fékfolyadék nyomása a munkahengerben, így a rugó alaphelyzetbe állítja vissza a fékpofákat
Főfékhenger felépítése és működése:
A főfékhenger belsejében alumíniumdugattyú valamint egy nyomórugó van. Ez utóbbi tartja a dugattyút alaphelyzetben és zárja a fenékszelepet.
Nyugalmi helyzetben a feltöltő furatok szabadon vannak=> a nyomó- és a kiegyenlítőtér egyaránt feltöltődik.
Fékezéskor
a dugattyú előre elmozdul és zárja a nyomótér feltöltő furatát. A zárt térben nő az olajnyomás => kinyílik a fenékszelep => a fékcsöveken keresztül a munkahengerekbe áramlik az olaj => F É K E Z É SFékoldáskor
a fékpedált visszaengedjük => a főfékhenger dugattyúját a dugattyúrugó nagyon gyorsan visszanyomja alaphelyzetbe => a főfékhenger nyomóterében szívóhatás alakul ki, mivel a fékpofákat visszahúzó rugók lassabban szorítják ki az olajat. =>A főfékhenger dugattyúján levő kiegyenlítő furatokon olaj jut a nyomótérbe. A folyamat végén a főfékhenger rugója elzárja a fenékszelepet.vissza a tartalomjegyzékhez