Rugózás, futómű
Rugófajták:
laprugók
jó a sajátcsillapításuk, mert egymás alatt kisebb ívűek. Rugózásra és kerékvezetésre alkalmasak.Csavarrugók
nincs belső csillapításuk. Progresszív karakterisztika különböző menetemelkedéssel kúp formájú rugóval és pótrugóval érhető el. Kerékvezetésre nem alkalmasak.Torziós rugók
Kerékvezetésre nem alkalmasak. Kör, rúd keresztmetszetű egységek. Nincs belső csillapításuk.Gázrugó
Gumival vagy nyomás alatt levő olajjal körülzárt gázmennyiség rugós tagként működik. Kompresszorra vagy hidraulikaszivattyúra van szükség. Progresszív karakterisztikájú. Szintszabályzás megvalósítható.Kerékfelfüggesztés:
* merev tengelyek
Villás tengelyvég: Kormányzott tengely. A vége villa alakú, amelyre a kormányzott kerekek illeszkednek.
Csőtengely: A tengely egyben a differenciálmű és a féltengely háza is
Öklös tengelyvég: Kormányzott tengely. A vége ököl alakú.
DE Dion - tengely: Különleges tartótengely köti össze a kerekeket. A differenciálművet a karosszériához rögzítik.* félig merev tengelyek
Csatolt lengőkaros tengely: Két hosszlengőkart a kereszttartóba hegesztenek. A két kerék eltérő berugózásakor a kereszttartó ferde helyzetű.
Kapcsolt lengőkaros tengely: A hosszlengőkart a kereszttartóval összehegesztik. Berugózáskor a kereszttartó elcsavarodik és stabilizátorként működik.* Független kerékfelfüggesztés
Keresztlengőkaros, laprugós tengelyek: A kerekek megvezetése keresztirányban fekvő laprugóval és keresztlengőkarokkal történik.
Kettős keresztlengőkaros tengely: A felső vagy alsó keresztlengőkarok laprugókkal helyettesíthetők. Kormányzott kerekek felfüggesztésére alkalmas.
Ferde lengőkaros négycsuklós tengelyek: Hajtott hátsó kerekeknél alkalmazzák. A vezetőerők átvitele a hosszlengőkarokkal történik.
Mc Pherson rugós tag: Keresztlengőkaros alátámasztású rugóláb. Lengéscsillapítóval egybeépített hüvelyvezetés. Csavarrugót alkalmaznak
Öt lengőkaros tengelyek: a felső és az alsó háromszögű lengőkart 2-2 rúddal pótolják. Az ötödik a nyomtávrúd. Az öt helyen megvezetett kerék be- és kirugózáskor kerékemelkedési íven mozdul el. A kerékösszetartás, kerékdőlés, a nyomtávváltozás a haladási és fékezési kitámasztásnál egymástól független lesz.vissza a tartalomjegyzékhez