A kormánymű
A kormánymű feladata:
a kormánykeré forgó mozgásának átalakítása a kerekek elfordításához.A kormányzási erőnek nem szabad meghaladnia a 250 N értéket => áttételt kell biztosítani. Az áttétel nagysága a jármű nagyságától függ.
Szerkezeti változatok:
Fogasléces kormánymű:
A kormánytengelyen levő fogaskerék ferde fogazással kapcsolódik a fogaslécbe. A kormánytengelyt a kormánykerékhez csatlakozik.A kormánykereket forgatva a hajtó fogaskerék forgó mozgása következtében a fogasléc tengelyirányú elmozdulást végez => a nyomtávkarok és a nyomtávrudak segítségével elfordítják a kerekeket.
Globoidcsigás kormánymű
: A házban csapágyazott csigát tengely kapcsolja a kormánykerék tengelyéhez. A kormánygörgő palástjai a csiga mentén gördülnek le.A kormánygörgő vége a kormányműtengelyhez kapcsolódik.
A kormánykerék forgatásakor a csiga hajtja a
kormánygörgőt, amely a középpontja körül elfordul. Eközben elfordul a kormányműtengely és az irányítókar.Golyósoros kormánymű:
A golyós orsó és a golyós anya csavarmenetszerű pályán legördülő acélgolyósor közvetítésével állnak egymással kapcsolatban.A golyós orsó a kormánytengelyhez kapcsolódik, a golyós anya
pedig külső felületén egyenes fogazású fogasléccel kapcsolódik az irányítókar tengelyén levő fogasívhez. A golyós orsót forgatva a gördülő golyók a körbefutó pálya menetemelkedése következtében tengelyirányban eltolják a kormányanyát => elfordul a fogasív és az irányítókar is.Kormányrásegítés:
A kormánykerék lefordításakor egy vezérlőszelep dugattyúja eltolódik => a munkahenger ki- és befolyónyílása kinyílik => nagynyomású olaj áramlik a munkahengerbe a befolyónyíláson keresztül, az olaj a munkahenger másik oldaláról az olajtartályba áramlik vissza. Ha a kormánymozgás abbamarad, a vezérlőszelep semleges állásba áll => megszűnik a munkahengerben az egyoldalu nyomás.vissza a tartalomjegyzékhez