N Y O M A T É K V Á L T Ó M Ű V E K

Nyomatékváltóművek rendeltetése:

A váltóművek szerkezetileg lehetnek:

szerkezetüek.

Van:

nyomatékváltómű.

 

A nyomatékváltóműben négy tengely található:

nyelestengely: közvetlen kapcsolatban van a motor főtengelyével.

bordástengely: a nyelestengely folytatását képezi. A nyelestengely furatában
van csapágyazva. Tengelyirány
ban eltolható fogaskerekek vannak rajta,
amelyek összekapcsolhatók a z előtéttengely és a hátramenettengely
fogaskerekeivel =>különböző áttételeket lehet kapcsolni =>
nyomatékmódosítás

előtéttengely: A tengelyen el nem mozdítható fogaskerekek vannak.

hátramenettengely: Fordító áttételt biztosít => kapcsolásakor megfordul a
borástengely forgásiránya.

 

Szinkron: A kapcsológyűrűt a szinkronaggyal együtt egy kapcsolóvilla segítségével a fogaskerékre tóljuk. A szinkronizáló berendezés mellett reteszelő elemeket is tartalmaz, melyek megakadályozzák a nyomatékváltást addig, amíg a kapcsológyűrű és a fogaskerék együttfutása létre nem jött.

    Ebben a helyzetben a kapcsológyűrű középállásban van és nincs összekapcsolva a fogaskerekekkel, amelyek szabadon elforognak. A kapcsológyűrű eltolásakor a szinkrongyűrűt rögzítő papucs segítségével a szinkronkúpra tóljuk.
    Az összekapcsolandó részek fordulatszám-különbsége miatt a tengellyel együttforgó szinkrongyűrű félfognyit elfordul, ezért a szinkrongyűrű és a kapcsolókarmantyú leoldalazott fogélei összeilleszkednek és erősen egymásra nyomódnak. A kapcsológyűrű tovább nem tolható, mert a szinkrongyűrű fogélei ezt megakadályozzák.
    Amikor a szinkronkúp és a kapcsológyűrű együttforgása létrejött, megszűnik a kerületi erő a szinkrongyűrű és a kapcsológyűrű fogélein.
    A tolóerő a kapcsológyűrűre hat úgy, hogy a szinkrongyűrű visszafelé fordul. Ekkor a zárás megszűnik, a kapcsológyűrűt
    a kapcsolófogazatra lehet tolni.

vissza a tartalomjegyzékhez